میگنا

ساخت وبلاگ
رئيس ستاد كنترل و كاهش آسيب­هاي اجتماعي وزارت بهداشت منصوب شد

میگنــا- طي حکمي از سوي دکتر سيدحسن هاشمي وزير بهداشت، دكتر سيدمحمدهادي ايازي به عنوان رئيس ستاد كنترل و كاهش آسيب­هاي اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشكي منصوب شد.

به گزارش وبدا، متن اين حکم به شرح زير است:
 
جناب آقاي دكتر سيد محمدهادي ايــازي
معاون محترم اجتماعي

با سلام

امروزه مسئله آسيب­هاي اجتماعي يكي از دغدغه­هاي مهم و اساسي همه مسئولان دلسوز نظام بوده كه پيشگيري، كنترل و كاهش آنها نيازمند هم­انديشي و هم­فكري با كليه انديشمندان، مديران اجرايي و فعالان اجتماعي است. با توجه به ديدگاه­ ها و منويات مقام معظم رهبري در خصوص نحوه پرداختن به آسيب­ هاي اجتماعي و تاکيد سران محترم سه قوه مبني­ بر کنترل­ و ­کاهش آسيب­ هاي اجتماعي توسط کليه دستگاه هاي اجرايي و مسوول در قواي سه­ گانه، به موجب اين ابلاغ جناب­عالي با حفظ سمت ­به عنوان «رئيس ستاد كنترل و كاهش آسيب­هاي اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشكي» منصوب مي­ شويد. انتظار دارم با توجه به اهميت موضوع و با بهره ­گيري از تجارب ارزنده خويش و تعامل سازنده با ساير حوزه­ هاي ستادي  نسبت به امور ذيل اهتمام جدي بعمل آوريد:

1- مسووليت پيگيري امور مرتبط، به عنوان نماينده اين وزارت در شوراي اجتماعي كشور

2- ايجاد ستاد آسيب­ هاي اجتماعي حوزه سلامت منطبق با ساختار ابلاغي معاونت اجتماعي به منظور سياست­گذاري، برنامه ­ريزي و تبيين اهداف، وظايف و تكاليف بخش­ هاي مختلف.

3-پيگيري اجراي تكاليف و وظايف محوله در طرح تقسيم كار ملي و همچنين كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي مصوب شوراي اجتماعي كشور و ارائه گزارش.

4-بكارگيري تمام ظرفيت­ هاي موجود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان­ هاي وابسته و دانشگاه ­هاي علوم پزشكي در جهت پيشگيري، كنترل و كاهش آسيب­ هاي اجتماعي حوزه سلامت در سراسر كشور.

5-مستندسازي، رصد و ارائه گزارش­ هاي دوره­اي پيشرفت امور به اينجانب.
                    
با توجه به اهميت موضوع لازم است كليه معاونين، رؤساي دانشگاه ­ها و دانشکده­ هاي علوم پزشكي و سازمان­ هاي وابسته، نهايت همكاري و همراهي لازم را تا حصول نتيجه با ستاد مذكور بعمل آورند.
 
                                               دکتر سيدحسن هاشمي
                                                                  وزير

کلمات کليدی: وزير بهداشت،حکم انتصاب،دكتر سيد محمدهادي ايازي

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 249 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:22

به گزارش هلث، عملکرد اصلی این ژن، سرکوب تومورهای سرطان پوست است و از آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش به پوست جلوگیری می کند. سرطان پوست که امروزه به شایعترین نوع سرطان، به ویژه در آمریکا تبدیل شده است، نتیجه مستقیم نور آفتاب است و مرگبارترین نوع آن که ملانوم نام دارد، سالانه جان بیش از 10 هزار نفر را در آمریکا می گیرد. انواع دیگر سرطان پوست از جمله سرطان سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه ای نیز از سرطان های کشنده پوستی محسوب می شوند که تعداد قربانیان آنان کمتر از ملانوم است.

ملانوم نتیجه مستقیم صدمه DNA بر اثر اشعه ماورای بنفش خورشید است. آسیب DNA سبب جهش ژنتیکی و بروز سرطان می شود. کشف ژن ضد آفتاب حدود دو دهه قبل در جریان بیماری گزرودرما پیگمنتوزوم که نوعی حساسیت شدید نسبت به نور خورشید است کشف شد؛ ولی عملکردش تا مطالعه محققان کالیفرنیای جنوبی مشخص نبود.

شناسایی عملکرد ژن ضد آفتاب، با بررسی 340 بیمار مبتلا به ملانوم شرکت کننده در اطلس ژنوم سرطان، صورت گرفته است. اطلس ژنوم سرطان، یک تلاش مشترک ملی برای ترسیم تغییرات ژنتیکی در انواع اصلی سرطان است. محققان بر این باورند که شناسایی این ژن، گام موثری در جهات تولید داروهای جدید سرطان پوست است.
جلوگیری از برخورد اشعه خورشید با پوست در روزهای گرم و آفتابی، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل اس پی اف 15، اجتناب از روش های مختلف برنزه شدن، بررسی دوره ای پوست، استفاده از کلاه، دستکش و عینک و استفاده از لباس های آستین بلند در تابستان از مهمترین روش های محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب است.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 308 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:03

این روزها تکنولوژی به شدت در زندگی روزمره ما نفوذ کرده و بخش جدایی ناپذیری از لحظات زندگی را رقم می زند اما این همراه همیشگی گاه دردسرهایی نیز در پی دارد.

از میان انواع تکنولوژی های موجود، وسایل ارتباطی بیشترین سهم را در زندگی ما دارند که نمی توان از اثرات مثبت آن چشم پوشی کرد اما در اغلب موارد جذابیت های انواع وسایل ارتباطی و اپلیکیشن های مختلف که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود، بدون هیچ حد ومرزی استفاده می شوند و اثرات منفی آن بیش از فوایدش خودنمایی می کند. 
"تلفن همراه"  وسیله ای ارتباطی که قریب به دو دهه است که همراه لحظات زندگی ما انسان های عصر تکنولوژی شده، درابتدای ورودش به سبب ابتدایی بودن فقط جنبه برقراری تماس تلفنی را داشت که در زمان خود بسیار ارزشمند و مفید بود اما حالا به خاطر جذابیت های بسیاری که روی گوشی های همراه  برای سنین مختلف وجود دارد، در موارد بسیاری و برای برخی سنین به ویژه کودکان و نوجوانان، وسیله ای دردسرساز شده است.
 
تلفن همراه، همراهی نامطمئن برای  فرزندان
با وجودی این عمر کوتاه، تأثیرات فرهنگی تلفن همراه بر مناسبات فردی و اجتماعی آن قدر برجسته و قابل اعتناست که برای جامعه شناسان، روان شناسان و محققان، عرصه های پژوهشی تازه ای فراهم آورده است. تلفن همراه ، عنوان چهارمین صفحه نمایشگر، پس از سینما، تلویزیون و کامپیوتر، و هفتمین رسانه جمعی پس از چاپ، ضبط صوت، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت را به خود اختصاص داده است.
 
برخلاف استفاده های مثبتی که تلفن همراه می تواند داشته باشد اما بحث استفاده از آن در مدارس و کلاس های درس کمی متفاوت تر است چرا که تاثیر پذیری دانش آموزان در این محیط ها افزایش پیدا می کند به این خاطر با چندتن از خانواده های دانش آموزان درباره معضل تلفن همراه در مدارس صحبت کردیم، صحبتی که بیش از رضایت از تکنولوژی ، معضلات  و دردسرهای آن را پررنگ جلوه می داد.
 
مادری که دخترش کنکوری بود ، درباره تلفن همراه این طور گفت: دخترم بعد از مدرسه ، کلاس کنکور می رود و برای اینکه از احوالش باخبر باشم ، اجازه دادم تا روزهایی که کلاس کنکور دارد، با خود تلفن همراهش را ببرد اما الان که به کنکور نزدیک می شویم ، می بینم انگار کلاس ها فایده ای برای بهبود وضعیت درسی اش نداشته و فقط وابستگی اش به این وسیله بیشتر شده و هرروز مدل گوشی جدیدی طلب می کند تا بین همکلاسی های مدرسه و کلاس کنکورش سرآمد باشد و حالا واقعا نمیدانم نگرانی من برای جویاشدن از احوالش زمانی که به کلاس کنکور می رفت، درست بوده یا خیر؟
 
مادر دیگری هم که دخترش به تازگی تغییر مقطع به متوسطه اول داده بود و در سنین حساس نوجوانی قرار داشت از تلفن همراه داشتن فرزندش بسیار ناراضی و نگران بود و می گفت: دخترمان روز به روز از خانواده کوچک سه نفرمان دورتر می شود و تمام وقتش صرف بازی و چت با موبایل می شود و من نگران هستم که سودجویان فضای مجازی سراغش نیایند، این روزها به حدی غرق در برنامه های رنگارنگ تلفن همراه است که حتی حاضر نیست با ما سر میز غذا بخورد و دوستان مجازی اش را به ما ترجیح می دهد ، دوستانی که من و پدرش  نمی دانیم هویتشان واقعی است یا نه"

ورود تلفن همراه به کلاس درس ممنوع!
آذرنوش مدیر یکی از مدارس دخترانه بیان کرد: تا کنون با دانش آموزان زیادی در خصوص استفاده از وسایل غیر آموزشی و تلفن همراه برخورد کردیم چرا که این گونه وسایل بحران های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد هر چند که این موضوع در بسیاری از اماکن و کشور ها عادی تلقی می شود و دلیل آن مبنی بر فرهنگ سازی صحیح است.

مهدی نویدادهم ،دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان نباید در مدرسه از تلفن همراه استفاده کنند و در صورت همراه داشتن باید به مدیر مدرسه تحویل دهند. در آیین نامه اجرایی مدارس نیز آمده است که استفاده از هر وسیله ای که باعث اختلال در امر آموزش شود در مدارس ممنوع است.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: از نظر آموزشی و تربیتی ورود موبایل به کلاس درس به ویژه موبایل هایی که قابلیت های بالایی دارند، مانع یادگیری می شود بنابراین با ورود آن به کلاس درس مخالف هستیم و اغلب مخاطبان ما یعنی معلمان، خانواده ها و اکثر دانش آموزان قانونمند مخالف ورود موبایل به کلاس درس هستند.
 
وی ادامه داد: ورود موبایل به مدارس تنها به سود تاجران این عرصه است که آموزش و پرورش و محیط های فرهنگی بازار بزرگی برای آن‌‌ها محسوب می شود چرا که اقتضای محیط آموزشی فضایی فرهنگی را طلب می کند.
 
دوری از محیط های اجتماعی ،روی دیگر تلفن های همراه
تلفن همراه ، کارکردهای گوناگونی داشته و در هر بخش از آنها دو روی مثبت و منفی دیده می شود. تأثیرات مثبت تلفن همراه بر همگان مشهود است. این تأثیرات مثبت می تواند در راستای تمام تأثیرات مثبتی باشد که هر فن آوری نوینی در زندگی امروزه داراست، تأثیراتی از قبیل تسهیل ارتباطات، کاهش موانع زمانی و مکانی در ارتباط، گسترش شبکه اطلاع رسانی و امکان همیشه در دسترس بودن و تبادل سریع اطلاعات.

به طور جزئی، از دیگر تأثیرات مثبت تلفن همراه ، امکان استفاده از اینترنت در هر زمان و دسترسی به هرگونه اطلاعات در هر مکانی است.
 
علاوه براین تلفن همراه بستر مناسبی را برای سیستم های اطلاع رسانی جمعی فراهم می کند. شرکت های معتبر کشور، از قبیل مخابرات، اداره برق، صدا و سیما، و سایر رسانه ها برای تبلیغات یا فرهنگ سازی تخصصی خود می توانند با سیستم اطلاع رسانی جمعی از طریق پیام های کوتاه، به تمام مشترکین ارتباط برقرار کنند ولی در جریان این رشد و توزیع ها خواه ناخواه عوامل دیگری نیز دخیل می شود.
 
افزایش تولید وسایل نوین ارتباطی و سهولت دسترسی بیشتر گروه های کثیری از افراد جامعه با سنین مختلف در این دنیای مجازی به حدی رواج پیداکرده که است که داشتن تلفن همراه یک کودک 2 ساله نیز عادی تلقی می شود .
 
با وجود بررسی برخی ابعاد مثبت و منفی تلفن همراه که امروزه فضای مجازی هم جزیی جدانشدنی از آن محسوب می شود، باید همه ما به ویژه خانواده های دانش آموزان ، که فرزندانشان در سنین حساس نوجوانی و اوایل جوانی هستند بیش از پیش خطرات این وسیله را دریابند ، چراکه  اغلب فضاهای مجازی و گوشی های هوشمند دوری قشر نوجوان و جوان را از زندگی در محیط های اجتماعی درپی دارد که می تواند برای زندگی وآینده آنها خطرآفرین باشد.
-
گزارش از صهبا دقیانوسی

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 287 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 15:44

فریبا احدی بیگلو روانشناس تربیتی گفت: تغییرات خلقی و روانی در دختران نوجوان بیشتر است و والدین با آگاه سازی فرزند خود پیش از دوران نوجوانی نقش مهمی در رشد صحیح این تغییرات دارند.

وی تصریح کرد: از جمله این آگاه سازی ها توسط والدین ،آموزش به تشویق ابراز وجود در فرزند است که باعث می شود تا کودک در آینده بتواند نیازها و خواسته های خود را راحتر به طرف مقابل به خصوص همسر بیان کند.

احدی بیگلو در ادامه بیان کرد: در کنار آموزش توانایی ابراز وجود، یادآوری نقش مهم زنان در جامعه از جمله شخصیت ها و مشاغل مختلفی که بانوان عهده دار آن هستند به فرزند خود، باعث می شود که اعتماد به نفس نوجوان افزایش یابد و از هویت جنسی خود راضی و به راحتی آن را بپذیرد.

وی افزود:همچنین والدین باید توجه داشته باشند، برای افزایش اعتماد به نفس در فرزند، تعریف و تمجیدهایی که به دختر نوجوان خود ابراز می کنند، باید منطبق بر واقعیت باشد، زیرا عدم این انطباق باعث می شود تا او به خود مغرور و یا سرخورده شود.
این روانشناس تربیتی در پایان مطرح کرد: والدین برای جلوگیری از تخریب اعتماد به نفس در نوجوان، هرگز درباره نقاط ضعف یا قوت فرزند خود نباید پیش داوری کنند بدین معنی که به دنبال رشد، شکوفایی و تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف در او نباشند.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 253 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:25

محمد عابدی دبير جشنواره بین المللی خوارزمي سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اشاره به زمان ثبت نام این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره با هدف شناسایی و معرفی افراد نخبه، فناوران و پژوهشگران جوان عرصه‌های علمی و حمایت مادی و معنوی از جوانان مستعد و ابجاد زیر ساخت های لازم جهت همکاری با سازمان های پژوهشی خارج از کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در سی‌امين جشنواره بين‌المللی خوارزمی طرح ها و پژوهش‌های بنیادی، کاربردی، ‌ توسعه‌ای و ابتکارات مورد قبول است و علاقه مندان برای شرکت در این رخداد علمی بین المللی به نشانی www.khwarizmi.ir و با مراجعه به بخش سامانه‌ جامع جشنواره بين‌المللی خوارزمی نسبت به ثبت‌نام، ارائه مشخصات فردی و مستندات طرح اقدام، شناسه کاربری و کلمه عبور خود را تعريف كنند.

دبيرخانه جشنواره بین المللی خوارزمي سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در خصوص رشته موجود در جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: طرح‌های قابل پذيرش در 17 گروه تخصصی فناوري‌های شيميايی، مكانيك، برق و كامپيوتر، هنر، معماري و شهرسازي، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پايه، عمران، مهندسي صنايع و مديريت فناوري، مواد، متالورژي و انرژي‌هاي‌نو، زيست فناوري و علوم پايه پزشكي، محيط زيست، فناوري‌نانو، هوافضا، مهندسي نرم افزار و فناوری اطلاعات، مكاترونيك و صنايع دفاعي است.
عابدی تاکید کرد: وزارت علوم، صندوق حمایت از صنایع و توسعه الکترونیکی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران از جوانان برگزیده این جشنوراه حمایت می‌کنند.
وی یاد آور شد: آکادمی جهانی علوم، موسسه فرهنگی اکو، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان جهانی مالکیت فکری، مجمع جهانی سازمان تحقیقات صنعتی و فناوری از سازمان های حامی این جشنواره محسوب می شوند.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 421 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 8:44

میگنا: از جمله عواملی که زندگی مشترک را شاد و رضایت بخش می‌کند حس شوخ طبعی، تنوع، اعتماد متقابل، تفاهم، تمرکز بر نکات مثبت زندگی، توجه به خصوصیات خوب طرف مقابل، همیاری، مشورت، احترام و دوست داشتن است. در مقابل، مقایسه رابطه خود با دیگران همه چیز را خراب می‌کند.

بنابر مطالعه‌ای در دانشگاه تگزاس، رضایت زوج‌ها از یکدیگر به راحتی بدست می‌آید به شرطی که خود را با زوج‌هایی که می‌شناسند مقایسه نکنند. براساس این مطالعه، وقتی زوجی یکدیگر را برای ازدواج انتخاب می‌کنند تصور و احساسی خوب نسبت به یکدیگر دارند تا زمانی که یکی از آن‌ها در ذهن یا به زبان طرف مقابل یا زندگی‌شان را با دیگری مقایسه کند.

بهترین روش برای تضمین ازدواج و افزایش شادی فکر کردن به این موضوع است که چه انتخاب درستی داشته‌اید و تا چه حد از زندگی‌تان رضایت دارید. علاوه بر این، باید تمام تلاش خود را متمرکز بر افزایش شادی و حفظ دستاوردهای خوب و خوشایند زندگی مشترکتان کنید.

مقایسه خود با دیگران یا زندگی خود با زندگی زوج‌های اطراف، آفتی خانمان سوز در زندگی زناشویی است. به همین دلیل سعی کنید زندگی و دستاوردهای آن را با روزهای ابتدایی آشنایی‌تان مقایسه کنید و تلاش کنید موفقیت‌هایتان را بیشتر کنید.
در ضمن، فراموش نکنید که شما تنها ظاهر زندگی افراد را می‌بینید و هیچ اطلاعاتی راجع به داخل و حقایق آن ندارید پس مقایسه‌تان بی پایه و اساس است.

منبع: Medical Daily

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 296 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 4:40

تاثیر شگفت انگیز صدای مادران بر سلامت نوزادان!

میگنا: بنابر بر مطالعه‌ای در دانشگاه استنفورد، کودکان کمتر از یک ثانیه می‌توانند صدای مادرشان را تشخیص دهند و با شنیدن آن صدا به آرامش برسند.

این مطالعه نشان می‌دهد مغز کودکان به صدای مادر خود در مقایسه با صدای زنان آشنا یا غریبه واکنشی کاملا متفاوت نشان می‌دهد. در واقع صدای مادر علاوه بر قسمت شنیداری مغز، قسمت مربوط به احساسات، عملکرد اجتماعی و شناختی را نیز فعال می‌کند.

گفتنی است که توانایی کودک در ایجاد روابط اجتماعی تا حد بسیار زیادی به واکنش او به صدای مادرش بستگی دارد. شاید برایتان جالب باشد که نحوه ارتباط ما با دیگران، بیان احساسات، نحوه پردازش زبان و احساساتمان تا حد زیادی به گوش دادن و حس کردن صدای مادرمان بستگی دارد.

دانشمندان خود نیز از قدرت بسیار بالای صدای مادر و نفوذ سریع آن به مغز کودک ابراز تعجب کرده‌اند. این مطالعه نشان داد رابطه اتصال مادر و مغز کودک مانند اثر انگشت خنثی برای توانایی روابط اجتماعی در کودکان عمل می‌کند و شاید علت این امر ریشه در آن مدت زمانی داشته باشد که جنین در بطن مادر است.

به همین علت به افراد در همه سنین توصیه می‌شود که صدای مادر خود را با تمام وجود گوش کنند و از فواید آن لذت ببرند.

 -

منبع: CNN

Medical News Today

کلمات کليدی: نوزاد ، مادر ، صدای مادر ، موسیقی ، آرامش نوزاد

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 258 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 4:40

به گزارش میگنا نهمین کنگره بین المللی و اولین کنگره ملی روان‌درمانی ۲۰۱۶ / اجلاس آسیایی در بستر ارزش‌های فرهنگی از 29 الی 31 اردیبهشت 1395 در دانشگاه شهید بهشتی تهران در حال برگزاریست.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 303 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:59

پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی شریف با حضور معاون اول رییس جمهور

عکس/ عادل فردوسی پور در سالگرد تأسیس دانشگاه شریف

عکس/ عادل فردوسی پور در سالگرد تأسیس دانشگاه شریف
گزارش فارس از حاشیه پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه شریف
مراسم گرامیداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی شریف بعد از ظهر دیروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد فرهادی وزیر علوم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نجفی سرپرست سابق وزارت علوم، نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران، خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
-
-

 رونمایی از سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف یکی از حاشیه‌های این مراسم بود.

در این مراسم از 53 عضو هیأت علمی دانشگاه شریف و همچنین از اعضای هیأت علمی پیشکسوت دانشگاه تقدیر شد که در این میان نام زنگنه وزیر نفت نیز به چشم می‌خورد.
                

مجتهدی و امین از موسسان زنده‌یاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم تقدیر شدند.

فرهادی وزیر علوم در ابتدای سخنرانی خود در این مراسم از خاطراتش در آغاز راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه صنعتی شریف گفت و اعلام کرد: اگر من در دانشگاه شریف درس نخواندم به دلیل این بود که به رشته پزشکی علاقه داشتم ولی رتبه کافی برای تحصیل در دانشگاه شریف را کسب کرده بودم.

همچنین جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سخنرانی خود، جشن سالگرد تأسیس دانشگاه شریف را یک جشن ملی دانست و گفت: پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه شریف نشان دهنده حیات مستمر علمی این دانشگاه است.

در پایان سخنرانی جهانگیری، مجری برنامه از حضار خواست تا جهانگیری را به عنوان دانش‌آموخته دانشگاه شریف تشویق کنند.
                           

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در آغاز سخنرانی خود عنوان کرد که من یک دانشگاه شریفیه 4 نبشه هستم به طوری که مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری را در این دانشگاه تحصیل کردم و عضو هیأت علمی دانشگاه شریف هم هستم.
وی با بیان خاطراتی از دوران دانشجویی خود گفت: زمانی که کنکور قبول شدم پدرم شهید ستاری با من تماس گرفت و اعلام کرد که رتبه 33 کنکور را کسب کردم ولی اجل به او مهلت نداد که فارغ‌التحصیلی مرا ببیند.
                 

با توجه به اینکه عادل فردوسی پور گزارشگر فوتبال کشورمان عضو هیات علمی دانشگاه شریف است وی نیز در این مراسم حضور داشت و بازار عکس های سلفی حضار با وی داغ بود.

                        

در پایان این مراسم 3 تن از اساتید پیشکسوت دانشگاه شریف خاطرات خود را از این دانشگاه مطرح کردند.

                      
-


-

کلمات کليدی: دانشگاه شریف،عکس دانشگاه شریف،جشن تاسیس شریف،عادل فردوسی پور،پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی شریف

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 452 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:59

آیا خودتان را باور دارید؟ به خود نمره قبولی می دهید؟
تابحال احساس کرده اید که فردی دوست داشتنی وارزشمند و یا منفور وبی کفایت هستید؟
آیا عزت نفس را ادعایی پوچ و یا لافی بی محتوا می دانید و یا آن را...

اینها نمونه ای از دهها سوالی است که هرکدام از ما بارها در زندگیمان از خود پرسیده ایم اما جواب درستی برای آن نیافته ایم؟
اینها نمونه ای از دهها سوالی است که هرکدام از ما بارها در زندگیمان از خود پرسیده ایم اما جواب درستی برای آن نیافته ایم؟
شاید تاکنون در زندگیتان با افرادی مواجه شده باشید که ازخود باوری بالا دچار خودشیفتگی کاذب شده اند و یا با بی اعتمادی به خود مانع پیشرفت در زندگی شده اند.
افرادی که درواکنش به رفتارهای خیلی ساده و پیش پا افتاده درتقابلی غیرقابل باور رفتارهای تهاجمی وخصمانه ای از خود بروز می دهند! رفتارهایی که اگر بدرستی ریشه یابی شود قابل اصلاح است.
پاسخ همه این سوالات از نظر روانشناسان یک چیز است و آن، عزت نفس پایین.
به اعتقاد این روانشناسان روانشناختی؛ وجود عزت‌نفس پایین درفرد موجب عدم شناسایی استعدادهای بالقوه و محدودیت پیشرفتش در همه سطوح زندگی می‌شود.
آنان می افزایند: قدرت تصمیم‌گیری هر فرد بستگی به میزان عزت نفس او دارد و البته براین باورند که نقش عزت نفس در همه سطوح زندگی افراد بسیار تاثیرگذار است.
براستی عزت نفس چیست وهر یک ازما چقدر ازآن بهره برده ایم؟
عزت نفس یعنی؛ باورداشته باشیم که می توانیم آنچه را لازم داریم بیاموزیم و با چالش ها و مشکلات زندگی، اندیشمندانه برخورد کنیم .عزت نفس احساس ارزشمند بودن را به فرد القاء می کند و باعث می‌شود که فرد نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن و یا احساس ناخوشایند و بی کفایتی داشته باشد.
عزت نفس مجموع افکار، احساسات، عواطف وتجربیات فرد در طول زندگی است و ازهزاران برداشت، ارزیابی و تجربه‌ از خویشتن ناشی می شود.
درتعریفی دیگر عزت نفس آن است که خودتان را باور کنید. عزت نفس هرگز با غرور، منیت و خود بزرگ بینی یکی نیست.

** عزت نفس یک ادعا نیست
روانشناسان شناختی، عزت نفس را احساسی درونی قلمداد می کنند و و آن را لاف یا یک ادعا نمی دانند.
اینان می گویند: عزت نفس واقعی زمانی است که فرد می داند از انجام کاری می ترسد اما دست به عمل آن می زند و حال آنکه هنگامی که فرد دست به کارهایی می زند که می داند از دستش برمی آید و توان انجامش را دارد هرگز به عزت نفس واقعی دست نیافته است.
حال این سوالات مطرح است که چه موقع می توانیم ادعا کنیم دارای عزت نفس بالا و سالم هستیم ؟ آیا عزت نفس دررفتار افراد قابل مشاهده است؟ روانشناسان براین باورند که عزت نفس را می توان درحالت چهره رفتار، صحبت و حرکت افراد مشاهده کرد. برخورد باز و گشوده به انتقادها و پذیرش راحت اشتباهات در فرد نمونه هائی از اشکال عزت نفس است.
فرد با عزت نفس سالم براحتی سخن می گوید و در تقابل و جنگ با خویشتن نیست و با دیگران نیز جنگی ندارد و هماهنگی کامل میان آنچه می گوید و انجام می دهد وجود دارد.
دروغ، ریاکاری و پنهانکاری در افراد دارای عزت نفس سالم وجود ندارد. این افراد واقع بین و خلاقند و به فرآورده های ذهن خود توجه کافی دارند. هرگز از گفتن «اشتباه کردم » واهمه و ترسی ندارند.
درحالی که افراد با عزت نفس پایین اشتباهات خود را نمی پذیرند و این جمله را به حساب تحقیر شدن خود گذاشته وهمواره ازگفتن آن احساس گناه می کنند و تلاش می کنند اشتباهاتشان را به دیگری نسبت دهند.
همدردی وهمدلی در اشخاص با عزت نفس سالم، فراوان وجود دارد. این افراد از دیگران نمی ترسند وبه اعتماد به نفس دیگران نیز احترام می گذارند. همچنین روحیه همکاری برای دستیابی به هدف های مشترک در افراد با عزت نفس سالم، فراوان است.
جرات ورزی و شهامت ابراز وجود از دیگر خصیصه های افراد با عزت نفس سالم است.

** عزت نفس در همه افراد وجود دارد
سیامک طهماسبی ، رئیس مرکز مطالعات آموزش دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی کشور درباره نقش عزت نفس در زندگی افراد می گوید:‌ عزت نفس به عنوان یک سازه روانشناختی درهمه افراد وجود دارد تنها میزان آن در افراد متفاوت است یعنی ممکن است در فردی بالا و یا در فرد دیگر پایین باشد و این موضوع از دیدگاه عصب شناسی درعلم روانشناسی به اثبات رسیده است.
طهماسبی درگفت وگویی با خبرنگار ایرنا می افزاید: از نشانه های عزت نفس بالا در افراد آن است که این دسته از افراد به اذعان عزت نفس خود با خود بزرگ بینی در میان جمع و افراد تلاش نمی کنند. حتی اگر آگاه به وجود عزت نفس بالا در خود نباشد.
وی ادامه می دهد: فعل وانفعال روان افراد با عزت نفس بالا به گونه ای است که فرد نیازی به تایید دیگران و یا اثبات شدن درمحیط های مختلف احساس نمی کند و به این موضوع اصرار نمی ورزد.
این کارشناس می گوید: افراد با عزت نفس پایین همواره تلاش می کنند در محافل مختلف به خود نمره قبولی دهند والبته این رفتار ناخداآگاهشان بر دیگر رفتارشان تاثیرگذار است و البته دیگران هم حس خوبی از این افراد بدست نمی آورند.

*وضعیت عزت نفس جوانان و بانوان خوب نیست
رئیس مرکز مطالعات آموزش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کشور، عزت نفس را ابعاد مختلف دسته بندی کرده و می افزاید: وضعیت جامعه از لحاظ عزت نفس فیزیکی وجسمانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و منشاء آن انعکاس پخش فیلم ها و سریال های خارجی در جامعه است که با وضعیت فیزیکی جامعه مغایر است .
وی ادامه می دهد:‌ پخش این تصاویرو فیلم ها که در آنها سوپراستارهای موبور با اندام های فیت نسی ایفای نقش می کنند موجب می شود تا جوانان وبانوان ما خود را از لحاظ فیزیکی با آنها مقایسه کنند و به خود نمره پایین دهند و یا بعضا دست به اقداماتی بزنند تا به آن افراد سینمایی شبیه شوند که این امر چرخه ای معیوب را در پایین نگه داشتن عزت نفس در افراد بوجود آورده است.
وی عزت نفس روانشناختی را از دیگر ابعاد عزت نفس بیان می کند و می گوید: این عزت نفس مبتنی براحساس تن و روان است، احساسی است که فرد از خودش دارد یعنی احساس خود روانی.
وی خاطرنشان می کند: عزت نفس روانشناختی بعضا از خانواده ناشی می شود؛ در خانواده های بی منطق که ابراز احساسات در آنها کم است، افراد با عیب جویی و تنبیه و با برچسب یکدیگر همدیگر را صدا می زنند.
وی ادامه می دهد:فرزندان این خانواده ها بدلیل آنکه تایید لازم را دریافت نمی کنند دچار عزت نفس پایین می شوند و وقتی با همان احساس بد وارد مدرسه می شوند و مورد شماتت کادر مدرسه و رفتار بد آنها قرار می گیرند عزت نفس پایین در آنها تثبت می شود.

**عزت نفس قابل تغییر است
طهماسبی هرگونه اظهارنظر مبنی برعدم تغییر اندازه عزت نفس درافراد را رد می کند و می گوید: عزت نفس پایین دوران کودکی در بزرگسالی قابل تغییر است اما به سختی انجام می شود.
وی از دیگر انواع عزت نفس را عزت نفس خانوادگی قلمداد می کند و اظهار می دارد : ‌در این نوع عزت نفس فرد از خانواده، پدریا مادرخود و یا سطح زندگی خانوادگی خود رضایت ندارد. یعنی این فرد عزت نفس خانوادگی ندارد.
وی ازعزت نفس ملی وفرهنگی به عنوان بعد دیگرعزت نفس یاد می کند و می گوید: گاهی فرد از فرهنگ وملیت خود رضایت ندارد و این نارضایتی سبب پایین آمدن عزت نفس در او می شود یعنی بعضا مشاهده می شود فرد ملیت و یا کشورش را انکار می کند و حسرت آن را دارد که از ملیت دیگری می بو. که البته نداشتن این نوع عزت نفس بردیگر عزت نفس ها تاثیرگذار است.
طهماسبی می گوید: عزت نفس دینی یکی دیگر ازعزت نفس هاست؛ یعنی فرد از وجود ارزش های دینی اش احساس خوب یا بد پیدا می کند.
این پژوهشگر می گوید: هر کدام از این عزت نفس ها به ترتیب اولویت بر دیگری اهمیت دارند وهر فرد ممکن تنها در یکی از این ابعاد دچار مشکل باشد اما اگر در اغلب آنها عزت نفس بالایی داشته باشد غالبا با مشکل مواجه نخواهد شد و ابعاد مشکل دار را همپوشانی خواهد کرد.
طهماسبی می افزاید: عمق فاجعه آنجاست که فردی درهیچ یک از ابعاد یاد شده دارای عزت نفس نباشد که متاسفانه این فرد مستعد بیماری های روحی و روانی آسیب های اجتماعی، جرم و جنایت می شود.
رئیس مرکزمطالعات آموزش دانشکده بهزیستی و توانبخشی کشور این اظهارنظر را که آیا فرزندان طلاق دارای عزت نفس پایینی هستند پوچ عنوان می کند.
او در ادامه می گوید: ممکن است در خانواده متزلزل و ازهم پاشیده هر یک از پدرو مادر بصورت فردی رفتاری خوب با فرزند خود داشته باشند که موجب تقویت عزت نفس فرزند در خانواده شود این امر می تواند عزت نفس ازدست رفته در بعد خانوادگی را جبران کند.

* عزت نفس پایین تنها خصیصه افراد پنهان کار و دروغگو نیست
طهماسبی پاسخ این سوال را که آیا افراد دروغگو یا پنهان کار از عزت نفس پایینی برخوردار هستند یا خیر؟ اینطور پاسخ می دهد: نمی توان یک جانبه نگری کرد؛ ممکن است فردی تحت تاثیر فشارهای اجتماعی و یا مقایسه و رقابت در مقطعی دست به پنهان کاری و یا دروغ گفتن بزند و این رفتار او پایدارومستمر نباشد بنابراین نمی توان گفت عزت نفس این فرد پایین است .

* عزت نفس سالم با اختلالات روانی رابطه ندارد
طهماسبی می گوید:‌ از لحاظ روانشناسی نظری، اگر فردی دارای عزت نفس سالم باشد احتمال دچار شدن به بیماری روحی و روانی، آسیب ها و جرایم در او بسیار کم است و با اطمینان می توان گفت، غالب کسانی که دچار بزه و یا انواع آسیب ها می شوند افرادی به شمار می آیند که دارای عزت نفس آسیب دیده اند.
این پژوهشگر می گوید:‌ عزت نفس آسیب دیده یکی از پیش بینی کننده های قوی آسیب و جرم در آینده بشمار می رود.

* عزت نفس پایین قابل اصلاح است
رئیس مرکز مطالعات دانشکده توانبخشی معتقد است که عزت نفس پایین در فرد قابل اصلاح است و می توان آن را اصلاح کرد.
او می گوید: شرط بازسازی عزت نفس پایین این است که فرد مشکلات ایجاد شده برای خود را به بیرون نسبت ندهد و ریشه آنها را ابتدا در خود بیاید یعنی به خود نسبت بدهد و انتساب درونی اتفاق بیفتد و این آغاز تغییر کردن است.
وی با بیان مصادقی نوجوان بزه کاری را مثال می زند که در مرکز اصلاح و تربیت نگه داری می شود، ‌می گوید: مشاوره مستمر توام با احترام با این نوجوان می تواند به تغییر و بازسازی عزت نفس او کمک کند.
نکته آخر انتخاب و گزینش هدف های واقع بینانه در زندگی و تمرکز بر آنان از نشانه های عزت نفس سالم است و دنبال کردن این هدف ها تا تحقق و دستیابی آنان حاصل اندیشه قوی اراده قوی وعزت نفس کافی است .

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 281 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:16

بسیاری از افرادی در طول روز دچار گزگز و گرفتگی پاها می‌شوند که این حالت می‌توان خفیف و گاهی اوقات بسیار شدید بوده و علاوه بر بزرگسالان، کودکان را نیز درگیر کند. این مشکل معمولا با تکان‌های شدید و محکم پا خود را نشان می‌دهد.
به طور کلی به این دسته مشکلات، سندروم پای نا آرام گفته می‌شود که فرد مبتلا دچار گزگز؛ مور مور، درد، احساس خارش و ناراحتی در ناحیه پا شده و مجبور می‌شود پای خود را تکان داده یا بلرزاند.

این مشکل می‌تواند کیفیت و کارهای روزمره افراد را تحت شعاع قرار دهد. گاهی اوقات بارداری یا بیماری‌هایی همچون اختلالات کلیوی یا هورمونی، کم خونی، مشکلات عصبی و بیماری‌های تخریب‌کننده بافت‌ها و سلول‌های بدن، مشکلات مرتبط با ستون فقرات، مصرف بیش از حد کافئین، ازدیاد نیکوتین در بدن، آثار جانبی برخی داروها همچون داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی عامل این بیماری است.
معمولا با مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها این مشکل قابل حل است اما باید در صورت مزمن شدن این مشکل به پزشک مراجعه کرد و نسبت به آن بی توجه نبود.

منبع: Healthy Food Team

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 275 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:10

برخی افراد در قسمت پشت کمرشان دو حفره بسیار سطحی مانند چال چانه دارند و این چال در برخی از زنان و مردان وجود دارد. به این 2 چاله کوچک در زنان «حفره ونوس» و در مردان «حفره آپولو» می‌گویند.

جایگاه دقیق آن‌ها در مردان در قسمت پایین کمر روی استخوانی قرار دارد که کمر را به لگن وصل می‌کند و در زنان کمی بالاتر است. وجود این دو چال کوچک در بدن نشان می‌دهد که سلامت در شرایط خوب و ایده‌آلی قرار دارد و سیستم گردش خون عملکردی بسیار مناسب دارد. علاوه بر این، این دسته افراد در زندگی زناشویی و ربطه‌های خود نیز بسیار موفق هستند.
جالب این است که این چاله‌ها را نمی‌توان با انجام هیچ گونه فعالیت بدنی و ورزشی در کمر ایجاد کرد و وجود آن‌ها باید از بدو تولد شکل گرفته باشد. دلیل آن این است که این چاله‌ها در قسمتی از بدن وجود دارند که هیچگونه ماهیچه‌ای ندارد اما اگر شما کاهش وزن چند کیلوگرمی داشته باشید ممکن است این 2 چاله در کمرتان مشخص‌ شود البته در صورتی که از پیش وجود داشته باشند.
-
منبع: Healthy Food Team

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 236 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:10

به گزارش ساینس، اکثر افراد از اینکه مشغله ذهنی دارند و مجبورند به صورت فشرده به تمام موارد رسیدگی کنند، ناراضی هستند. ولی مطالعات محققان دانشگاه تگزاس نشان می دهد عملکرد شناختی و قابلیت های مغز افرادیکه برنامه فشرده ای دارند، بیشتر است و برنامه فشرده روزانه یکی از فاکتورهای سلامت مغز است.

در این مطالعه به مشغله ذهنی مفید اشاره شده است و اکیدا توصیه می شود که مشغله توام با استرس و تنش روحی، اثرات مخربی بر حافظه و عملکرد مغز دارد. محققان توصیه می کنند که با برنامه ریزی دقیق می توان چند کار را به طور همزمان مدیریت کرد.

مشغله های مثبت شامل پرداختن به امور الهام بخش و مفیدی است که با انگیزه انجام می شود و برای بدن و مغز مفید است. زندگی سالم و پرمشغله علاوه بر اینکه فرصت رشد و یادگیری را فراهم کرده و به افزایش حافظه کمک می کند، منجر به ایجاد ارتباطات عصبی جدید در مغز می شود.

در ادامه این مطالعه آمده است که شیوه زندگی پرمشغله سبب افزایش سرعت پردازش مغز، بهبود حافظه و استدلال منطقی و افزایش دامنه واژگان می شود. محققان به افراد و به ویژه افراد میانسال و سالمند توصیه می کنند که برای داشتن ذهن قوی، همواره فعال بمانند و به انجام فعالیت هایی بپردازند که سبب نرمش ذهن می شود. یکی دیگر از مزیت های فعالیت ذهنی، پیشگیری از افسردگی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 238 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:10

در واقع این دو اختلال دو روی یک سکه هستند به طوری که نیمی از افراد مبتلا به افسردگی با درجاتی از اضطراب دست و پنجه نرم می کنند.

افراد با اختلالات اضطرابی از قبیل اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب منتشر، اختلال وسواس، و ... تلفات عاطفی بزرگ ناشی از افسردگی را تجربه می کنند.

با این حال برای هر دو شرایط پزشکی راه های درمان مناسب و اقدامات کنترلی وجود دارد:

درمان و مشاوره: یک درمان گر حرفه ای می تواند یک طرح برای درمان اضطراب و افسردگی را در یک زمان ارائه دهد. برخی از انواع درمان ها می تواند به تنظیم افکار و اعمال، برقراری ارتباط بهتر، مهارت های حل مساله، و مدیریت علائم بیماری کمک کند.

دارو: پزشک شما ممکن است داروهای ضد افسردگی را که هر دو اختلال افسردگی و اضطراب را درمان می کند، از جمله مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین و مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین و یا داروهایی از قبیل بوپروپیون، و میرتازاپین را تجویز کند.

برخی از انواع مهارکننده های بازجذب سروتونین از این قرارند: سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین و برخی از نمونه های بازجذب نوراپی نفرین عبارتند از دولوکستین، ونلافاکسین و ...

پزشک شما با توجه به تمام علائم تان تصمیم به تجویز بهترین نوع داروها می گیرد. به خاطر داشته باشید که ممکن است چند هفته و یا چند ماه برای نتیجه گرفتن از درمان های پزشکی نیاز باشد. اما دارو درمانی پایان درمان افسردگی و اضطراب توامان نیست و شما نیاز به تغییرات گسترده در زندگی روزمره خود برای جلوگیری از ابتلا یا عود این دو اختلال دارید:

ورزش: ثابت شده که ورزش تقویت کننده خلق و خوی است و عزت نفس و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. فعالیت بدنی منظم، یک درمان قطعی برای افسردگی های خفیف تا متوسط است. حتی یک پیاده روی سریع می تواند میزان اندورفین، هورمون مرتبط با احساس خوب را افزایش دهد. هدف انجام 3 تا 5 بار ورزش متوسط تا شدید در هفته است.

تکنیک های تمدد اعصاب: یوگا، مدیتیشن و ورزش تای چی را برای رفع علائم افسردگی و اضطراب امتحان کنید. انجام این ورزش ها فقط به میزان 15 دقیقه در روز و متمرکز بر تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی، می تواند اضطراب را کاهش داده و خلق و خوی را بهبود بخشد.

بررسی رژیم غذایی: کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده، نشانه های اضطراب و افسردگی را هدف قرار می دهند. پس سعی کنید انواع کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین های بدون چربی و میوه ها و سبزیجات را وارد رژیم غذایی خود کنید، از الکل به شدت پرهیز کنید و قند و کافئین را محدود نمایید.

نوشتن احساسات: اینطور ثابت شده، افرادی که هنگام ناراحتی، عمیق ‌ترین احساساتشان را روی کاغذ می ‌آورند، کمتر از کسانی که همه چیز را در ذهن حفظ می‌ کنند، دچار اضطراب و افسردگی می‌ شوند و آنها به طور کل به زندگی نگاه مثبت ‌تری دارند. روزانه 15 دقیقه به خودتان وقت دهید و به سوال ‌هایی از این قبیل پاسخ دهید: چرا این موضوع تا این حد مرا ناراحت کرد؟ یا ترجیح می ‌دادم چه اتفاقی پیش بیاید؟ و غیره.

کمک‌های داوطلبانه: کمک به دیگران موثرترین روش بالا بردن روحیه و رهایی از افسردگی است. نوع دوستی و داوطلب شدن در یاری رساندن به دیگران احساس ‌تان را نسبت به خود خوب کرده و شما را از روزمرگی نجات می‌دهد.
-
منبع: webmd.com

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 369 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:18

به گزارش ایسنا، علیرضا آوایی در همایش روز ملی جمعیت که در سازمان ثبت احوال برگزار شد، افزود: این وضعیت حاکی از این است که برای تحقق دومین بند از سیاست‌های کلی جمعیت یعنی رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، باید اقدامات اساسی انجام شود و ریشه برخی از اقدامات را می‌توان در خانواده‌ها و فراهم کردن ازدواج آسان برای جوانان جست‌وجو کرد.

وی در ادامه گفت: در زمینه تحکیم بنیان و پایداری خانواده که از دیگر بندهای سیاست‌های کلی جمعیت است، علاوه بر اقدامات مربوط به توانمندسازی جوانان با تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری وآموزش مهارت زندگی باید از فروپاشی خانواده‌ها براثر پدیده طلاق تا حد امکان پیشگیری کرد؛ چرا که آمارهای موجود در این زمینه پیام‌های مثبتی را ارائه نمی‌کند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: لازم است به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با طلاق، گام‌های جدی برداشت. به طور قطع ترویج سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی می‌تواند راهگشا باشد. چراکه آمارهای ما نشان می‌دهد در مناطقی از کشور که سبک‌های زندگی و آداب و رسوم اصیل حفظ و صیانت شده، آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق کمتر از سایر مناطق بوده است.

آوایی در ادامه گفت: بازتوزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت و مدیریت مهاجرت با تاکید بر مولفه‌های هویت بخش ملی از جمله مباحث بسیار مهم مطرح شده در سیاست‌های کلی جمعیت است که به طور قطع اجرایی کردن سیاست‌های کلی آمایش سرزمین که پیش از این از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده می‌تواند زیرساخت‌های اولیه برای برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای را فراهم کند. در این جهت سازمان ثبت احوال کشور با ثبت قانونی تغییر نشانی و زمینه تولید آمار جمعیتی به صورت مکان محور را فراهم کرده و در اولویت‌های کاری سال جاری خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: اجرایی کردن سیاست‌های کلی جمعیت، نیازمند قوانین مترقی و جامعه، ساختارهای اجرایی دقیق و کارآمد و برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در این زمینه و همسویی تمام نهادها و دستگاه‌هایی اجرایی است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت اظهار کرد: این سیاست‌ها مشتمل بر 14 بند است و به نظر می‌رسد هیچ یک از موضوعات مرتبط با تحولات جمعیتی در آن مغفول نمانده است و از جمله بندهای این سیاست به رفع موانع ازدواج، تحکیم خانواده، سبک زندگی اسلامی – ایرانی و ارتقای امید به زندگی می‌توان اشاره کرد. توجه ویژه به رصد تحولات و نتایج اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، از بندهای ویژه این سیاست‌هاست که باعث شده سازمان ثبت احوال به عنوان یکی از اعضای نظام آماری کشور خود را موظف بداند تا در زمینه تقویت بیش از پیش پایگاه اطلاعات جمعیت کشور تلاش کند.

آوایی با بیان اینکه یکی از آمارهای بسیار مهم تولید و منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور آمارهای مربوط به موالید ایرانیان در سراسر کشور و جهان است، گفت: در سال 94 حدود یک میلیون و 570 هزار واقعه ولادت در داخل کشور و حدود 10 هزار واقعه ولادت مربوط به ایرانیان مقیم خارج از کشور به ثبت رسیده که نشان می‌دهد نسبت به سال قبل 2.3 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش خفیف و نسبی محسوب می‌شود اما همین رشد نسبی موالید در سال‌های اخیر به دلیل رسیدن موج متولدین دهه‌های 50 و 60 به سنین ازدواج و فرزندآوری است. با عبور این موج از هرم سنی جمعیت در سن ازدواج و فرزندآوری مجددا کاهش تعداد موالید در سال‌های آینده محتمل به نظر می‌رسد. به طوری که کاهش تولید موالید از 4.2 درصد در سال 93 به 2.3 درصد در سال 94 شاهدی بر این مدعاست.

وی افزود: در راستای بند اول سیاست‌های کلی جمعیت یعنی افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی در جهت جبران کاهش شدید باروری در سال‌های اخیر، لازم است گره‌های ذهنی و اجتماعی موجود در این زمینه رفع شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آمار ازدواج در سال 94 گفت: حدود 685 هزار ازدواج در سال گذشته به ثبت رسیده که 86.3 درصد مربوط به مردان 19 تا 34 سال و 88.3 درصد مربوط به زنان 13تا 31 ساله است. میانگین سن ازدواج میان مردان به 28.5 سال و برای زنان 23.8 سال رسیده که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است.

آوایی در پایان اظهار کرد: میانگین افزایش ازدواج در کلانشهرها تفاوت قابل ملاحظه‌ای با میانگین‌های کشوری دارد، به طوری که در کلانشهری مانند تهران میانگین سن ازدواج برای مردان 31.1 سال و برای زنان 27.2 سال است و حتی در نقاط مختلف تهران تفاوت‌های چشمگیری ملاحظه می‌شود. به عنوان مثال در شمال شهر تهران میانگین سن ازدواج برای مردان 32.4 سال و برای زنان 29 سال است. این مورد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تفاوت در سبک زندگی در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون باشد.

 

کلمات کليدی: ازدواج ،ثبت احوال،رییس سازمان ثبت احوال،علیرضا آوایی

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 249 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:16

کاهش علایم برخی بیماری های عصبی با ورزش

کد مطلب: 37012

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۶

مطالعات اخیر نشان می دهد، ورزش و فعالیت بدنی قادر به کاهش علایم بسیاری از بیماری های عصبی از جمله صرع، ای ال اس و بیماری هانتینگتون است.

کاهش علایم برخی بیماری های عصبی با ورزش

به گزارش مدیکال اکسپرس،‌ مطالعه محققان دانشگاه گوئلف کانادا نشان می دهد که تمرینات ورزشی قادر به کاهش مواد سمی ساخته شده در مغز است. گلوتامات یکی از 20 اسید آمینه ای است که برای تولید پروتئین در بدن استفاده می شود.
مغز از این اسید امینه برای انتقال پیام های عصبی استفاده می کند. افزایش گلوتامات به عنوان یک انتقال دهنده عصبی سبب جلوگیری از انتقال پیام ها و سمی شدن مغز می شود.
عملکرد طبیعی مغز به این صورت است که این انتقال دهنده عصبی باید در مغز بازجذب شود، برخی از بیماری ها مانند صرع، ای ال اس و بیماری هانتینگتون مانع از بازجذب این اسید آمینه شده و با تحریک سلول ها، بیماری شدت می یابد.
بیماری هانتینگتون (huntington) نوعی بیماری ژنتیکی است که به علت نقص در ژن و کروموزوم شماره 4 ایجاد شده و سبب تخریب سلول های عصبی در مغز می شود.
هیچ درمان قطعی برای بیماری های مرتبط با گلوتامات وجود ندارد؛ ولی مطالعات اخیر نشان می دهد تمرینات ورزشی عملکرد گلوتامات را طبیعی کرده و مانع از تجمع آن در مغز می شود.
نتایج این تحقیقات در درمان بیماری های عصبی بسیار حایز اهمیت است و در نشریه Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism منتشر شده است.

کلمات کليدی: بیماری های عصبی،گلوتامات،تمرینات ورزشی،کاهش علایم،بیماری های عصبی،ورزش

Share/Save/Bookmark

مرجع : ايرنا migna.ir

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 226 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:16

التهاب واکنش طبیعی بدن به جراحت یا عفونت است. متاسفانه شمار زیادی از واکنش های التهابی موسوم به التهاب مزمن، می توانند به سلامت ما صدمه وارد کرده و با حمله به سلول های سفید خون که بزرگ ترین عامل دفاعی بدن هستند شرایط خطرناکی نظیر دیابت، بیماری قلبی و انواع گوناگون سرطان را ایجاد کنند.

محققان انگلیسی در مطالعه اخیر خود به بررسی ارتباط بین واکنش های التهابی انسان و مصرف پلی فنول ها پرداختند. پلی فنول ماده مغذی گیاهی است که از بدن در مقابل پاتوژن های آسیب زا دفاع می کند.
تیم تحقیق به شدت بر قدرت های گوناگون پلی فنول ها تمرکز کرده تا مشاهده کنند که چگونه با رهاسازی سیتوکین ها که نشانه التهاب هستند ارتباط دارند. سلول های سفید خون موسوم به T-cell در حین بررسی ناهنجاری های سلولی به سیتوکین ها سیگنال می فرستند. همین مسئله موجب آغاز ارتباط سلول به سلول در طول واکنش های ایمنی می شود و سلول ها را به سوی ایجاد التهاب، عفونت یا زخم تحریک می کند.
آنها دریافتند آزادسازی سیتوکین ها به شدت وابسته به مصرف میوه و سبزیجات است. سیان ریچاردسون، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لیوورپول، در این باره می گوید: «نتایج مطالعه ما نشان می دهد پلی فنول های موجود در پیاز، زردچوبه، انگور قرمز، چای سبز و آسای بری (açai berry) می توانند به کاهش آزادشدن عوامل التهابی در افراد دارای ریسک ابتلا به التهاب مزمن کمک کنند». علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پلی فنول ها به وفور در شکلات تلخ هم یافت می شوند.

به گفته محققان افرادی که قبل از پیاده روی شکلات تلخ با ۸۵ درصد کاکائو می خورند میزان اکسایش در خون شان کاهش می یابد که می تواند منجر به تولید اکسیدنیتریک بیشتر در بدن شود؛ گازی که موجب گشادشدن عروق خونی و بهبود جریان خون می شود.
به گفته محققان، ادویه های نظیر گل میخک، نعناع خشک شده، پونه کوهی و دانه کرفس هم سرشار از مقادیر بالای پلی فنول هستند. مصرف مواد خوراکی حاوی پلی فنول برای سالمندان که در معرض ابتلا به التهاب های مزمن نظیر آرتروز روماتوئید و ام اس هستند بسیار توصیه می شود.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 246 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:16

sundown syndrome

علل و علایم سندرم غروب آفتاب

کد مطلب: 37011

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰

سندرم غروب آفتاب (sundown syndrome) به یک دوره تحریک یا اختلال شناختی گفته می شود که در اواخر بعد از ظهر و شب رخ می دهد و در افراد سالمند مبتلا به آلزایمر و زوال عقل دیده می شود.

علل و علایم سندرم غروب آفتاب

به گزارش مدیکال، سندرم غروب آفتاب به محض غروب خورشید، سبب ایجاد آشفتگی، هذیان و حالت های عصبی می شود. گرچه بروز این اختلال در افراد مبتلا به آلزایمر بیشتر دیده می شود، ولی می تواند درجات مختلف آن در افراد مبتلا به اشکال دیگر زوال عقل نیز وجود داشته باشد.
-
علایم این اختلال عبارتند از :
-افزایش بی قراری و اضطراب
-کج خلقی
-سردرگمی و آشفتگی
-مشکوک شدن
-احساس نیاز شدید به اطرافیان
-نوسانات خلقی
-فریاد کشیدن
-قدم زدن
-دنبال کردن اعضای خانه
-پرخاشگری
-توهم
-سرگردانی
-توهم سمعی بصری
-
*** دلایل ابتلا به سندرم غروب آفتاب
حدود 20 درصد از افراد مبتلا به آلزایمر، هنگام پیشرفت بیماری به این اختلال مبتلا می شوند. البته سندرم در افراد مبتلا به اشکال دیگر زوال عقل نیز دیده می شود. ابتلا به این سندرم پس از یک دوره سخت بیماری یا عمل جراحی نیز می تواند وجود داشته باشد. هنوز دلیل اصلی ابتلا به این حالت مشخص نشده است و نظریه های متفاوتی در این باره وجود دارد. برخی از روانکاوان معتقدند که ساعت درونی بدن عامل بروز این سندرم است. برخی از نظریه های احتمالی در رابطه با دلایل سندرم غروب آفتاب عبارتند از :
-خستگی
-کسل بودن ناشی از عدم فعالیت در طول روز
-اختلال خواب
-تشنگی یا گرسنگی که سبب تحریک فشارخون و سطح قند خون می شود
-کاهش و قطع نور طبیعی
-تعویض مداوم پرستاران و کادر بهداشتی بیمارستان (مخصوص بیمارانی که در بیمارستان یا خانه سالمندان نگهداری می شوند)
-
***درمان سندرم غروب آفتاب
درمان و کنترل این عارضه در دو مرحله صورت می گیرد؛ مرحله اول شامل کنترل عوامل تحریک کننده و مرحله دوم کمک به حفظ آرامش مبتلایان است. افزایش آگاهی در این زمینه برای بیماران و اطرافیان الزامی است. باید عواملی را که باعث تحریک بیمار می شود شناسایی و از بروز آن جلوگیری کرد. برای مثال، اکثر بیماران به سایه حساسیت دارند، بنابراین بهتر است نور اتاق را به گونه ای طراحی کرد که کمترین میزان سایه وجود داشته باشد.
حفظ آرامش در شب، تنظیم دمای اتاق، کشیدن پرده ها و پخش موسیقی آرامش بخش در شب می تواند به کاهش تنش و استرس بیمار کمک کند.
رژیم غذایی سبک و کم چرب، خواب کافی و فعالیت بدنی در روز و پیاده روی نیز به کاهش علایم بیماری کمک می کند.

 

 

کلمات کليدی: آلزایمر،زوال عقل ،سندرم غروب آفتاب،اختلال شناختی

Share/Save/Bookmark

مرجع : ايرنا migna.ir

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 266 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:06

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: تبدیل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزش‌های اسلامی اساس سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری را تشکیل می‌دهد. یکی از ملزومات تحقق این اساس پیوند میان علم، فناوری و نوآوری است که نیازمند تولید علمی است که اثرگذاری فناورانه و نوآورانه داشته باشد. از سال ۱۳۷۳ شمسی، دنیا با شتاب بیشتری بدنبال تولید چنین علمی است، بنابراین تاکید یک‌جانبه و صرف بر کمیت تولید علم بدون در نظر گرفتن سایر ابعاد توسعه علمی باعث خواهد شد تا از مسیر تبدیل علم به ثروت و قدرت دور شویم.

وی افزود: تاکید یک‌جانبه بر کمیت، راهبردی اشتباه در تولید علم است و به تنهایی به توسعه علمی منجر نخواهد شد. همچنین این امر مغایر سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. از سال گذشته پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تمام اهتمام خود را در جهت تبیین ابعاد مختلف این سند بکار برد. مرجعیت و دیپلماسی علمی دو بعد دیگری هستند که همزمان با افزایش کمی تولید علم باید مورد توجه قرار گیرند. بعلاوه دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در کنار توجه به افزایش کمیت تولید علم باید برای اثرگذاری فناورانه و نوآورانه آن نیز برنامه‌ریزی کنند.

 دهقانی تصریح کرد: یکی از روش‌های مرسوم برای سنجش میزان اثرگذاری فناورانه (Technological Impact) و نوآورانه علم (Innovational Impact)، «محاسبه میزان بکارگیری آن در تولیدات علمی بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع»، «بکارگیری آن در تولید اختراعات یا نوآوری‌ها»، «مشارکت دانشگاه و صنعت در پروژه‌های تحقیقاتی»،‌ «مشارکت با صنایع خارج از مرزهای ملی» است. بر اساس این چهار شاخص دانشگاه‌های کشور مورد رتبه بندی قرار گرفتند. در این رتبه‌بندی وزن این چهار شاخص به ترتیب ۳۰، ۳۰، ۱۰ و ۳۰ است.

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع مختلف در سطح بین‌المللی همانند دانشگاه‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از نتایج پژوهش‌های خود را در معتبرترین مجلات علمی بین‌المللی نمایه‌سازی می‌کنند. برای محاسبه مقدار این شاخص نمایه تامسون رویترز (آی.اس.آی) در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفت که یک فاصله ۱۰ ساله را شامل می‌شود. تعداد استنادهای صورت گرفته توسط هر یک از این پژوهش‌ها به کمیت تولید علم دانشگاه‌های کشور مورد اندازه گیری قرار گرفت که در دنیا آن را تحت عنوان اثرگذاری فناورانه علم می‌شناسند.

 دهقانی خاطرنشان کرد: برای سنجش اثرگذاری نوآورانه علم میزان بکارگیری علم تولید شده در اختراعات ثبت شده بین‌المللی یو.اس. پتنت (US patent) شمارش شد. نظام ثبت اختراعات یو.اس. پتنت به همراه نظام اروپا (European patent) و ژاپن (Japanese patent) از مهمترین نظام‌های بین‌المللی در این زمینه محسوب می‌شوند که از مقبولیت جهانی برخوردارند.

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: بخشی از نتایج پژوهشی که به صورت مقالات پژوهشی در سطح بین‌المللی منتشر می‌شوند، ماحصل فعالیت‌های مشترک بین دانشگاه و صنعت هستند. مجلات بین‌المللی که نتایج این پژوهش‌ها را منتشر می‌کنند، نشان می‌دهند که آیا این پژوهش‌ها نتیجه یک مشارکت درون مرزی هستند یا اینکه یک دانشگاه با جذب یک صنعت برون مرزی به انجام پژوهش پرداخته است. بنابراین در رتبه بندی صورت گرفته هر دو نوع همکاری مورد محاسبه قرار گرفت. باید در نظر داشت که انجام این دسته از پژوهش‌ها نیازمند وجود بخش‌های تحقیق و توسعه در بخش صنعت و همچنین قدرت دانشگاه در جذب صنایع است.

 دهقانی افزود: بر همین اساس در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) رتبه‌های اول تا دهم را کسب کردند.

 وی ادامه داد: در بین دانشگاه‌های جامع کشور به ترتیب دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه رازی، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه اصفهان و دانشگاه مازندران رتبه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص دادند.

 سرپرست ‌ISC خاطرنشان کرد: در بین دانشگاه‌های صنعتی به ترتیب دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم وصنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه صنعتی شاهرود بیشترین اثرگذاری فناورانه و نوآورانه را کسب کردند.

 دهقانی اظهار کرد: سهم هر یک از دانشگاه‌های کشور از کل کمیت تولید علم و استنادهای دریافت شده کشور متفاوت است. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی تهران در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، نه ممیز دو دهم درصد از کمیت علم کشور تولید کرده است و در همین فاصله زمانی ۹.۷ درصد از استنادهای کشور را دریافت کرده است.

 سرپرست ISC ادامه داد: همچنین میزان استنادهای دریافت شده از بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع و همچنین اختراعات ثبت شده در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر بنا بر نوع کمیت علمی که تولید می‌کنند، متفاوت است؛ بدین ترتیب در برخی دانشگاه‌ها علم تولید شده اثرگذاری فناورانه و نوآورانه بیشتری داشته است. به عنوان مثال ۳.۶ درصد از کل استنادهای دریافت شده توسط دانشگاه تهران از سوی بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع صورت گرفته است و ۰.۲ درصد از استنادهای صورت گرفته از اختراعات ثبت شده توسط کشورهای مختلف دنیا در نظام ثبت اختراعات یو.اس. پتنت بوده است.

 دهقانی افزود: مقالات پژوهشی تمامی تولیدات علمی دانشگاه‌ها را تشکیل نمی‌دهند، اما آنچه امروزه در سطح کشور با عنوان کمیت تولید علم مرسوم شده، عمدتا انتشار نتایج پژوهش‌ها در معتبرترین مجلات بین‌المللی را در بر می‌گیرد. با توجه به اهمیت این دسته از انتشارات نه فقط در سطح کشور، بلکه در سطح بین‌المللی نیز این بخش از تولیدات علمی دانشگاه‌ها مورد تاکید بسیار زیادی قرار می‌گیرند.

 وی گفت: دانشگاه‌های مختلف با نسبت‌های مختلفی با بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع همکاری می‌کنند، از همین رو سهم مقالات حاصل از مشارکت با یک بخش صنعتی از کل مقالات از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال سهم مقالاتی که دانشگاه صنعتی شریف با مشارکت صنایع در مجلات بین‌المللی منتشر کرده است ۲.۸ درصد از کل تولید علم این دانشگاه است و همچنین ۰.۵ درصد از کل کمیت تولید علم این دانشگاه با همکاری صنایعی از خارج از کشور صورت گرفته است.

 دهقانی خاطرنشان کرد: هر چند کمیت تولید علم در طی سال‌های گذشته بیش از هر چیز به عنوان سنجه‌ای برای توسعه علمی مورد استفاده قرار گرفته است، اما دنیای علم بدنبال کمیتی علمی است که اثرگذاری فناورانه و نوآورانه نیز داشته باشد. این مساله به روشنی در سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. بر همین اساس تمایز بین علم کاربردی و علم بنیادی از طریق شمارش میزان بکارگیری آن در بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع یا اختراعات ثبت شده از یک طرف و میزان استفاده از آن در محیط‌های غیر صنعتی مانند دانشگاه‌ها مشخص می‌شود. در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان حرکت در مسیر توسعه پایدار است، توانایی تشخیص بین علم کاربردی و علم بنیادی به منظور ایجاد تعادل در تولید علم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  

معرفی دانشگاه‌های برتر کشور بر اساس اثرگذاری فناورانه و نوآورانه

                                

معرفی دانشگاه‌های برتر کشور بر اساس اثرگذاری فناورانه و نوآورانه

 

 

کلمات کليدی: معرفی دانشگاه‌های برتر کشور،رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر کشور بر اساس اثرگذاری فناورانه و نوآورانه

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 277 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:05

به گزارش مدیکال دیلی، گروهی از محققان دانشگاه پزشکی استنفورد مغز نوزادان را زمانی که صدای مادر خود را می‌شنوند بررسی کردند.
سرپرست این تحقیق وینود منون استاد روانپزشکی و علوم رفتاری اظهار کرد: ما قصد داشتیم گزینش شنوایی نوزاد را بررسی و حوزه شنیداری، واکنش احساسی و محرک‌ها را درک کنیم. با اسکن مغزی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI) 24 کودک سالم 10 ساله دریافتیم سیستم مغزی کودکان تنها به صدای مادر خود واکنش نشان می‌دهد.

محققان از درگیر شدن قسمت وسیعی از مغز نسبت به صدای مادر بسیار متعجب شدند چون در این سن کودکان از توانایی‌های زبانی خوبی برخوردار هستند. پژوهشگران دریافتند زمانی که کودکان صدای مادر خود را می‌شنوند قسمتی از مغز که مربوط به احساسات و یا قشر اولیه شنیداری است فعال می شود. ناحیه دیگر فعال پردازش اطلاعات مربوط به تشخیص چهره است. این دو ناحیه در نوزادان با شنیدن صدای زنان دیگر فعال نمی‌شود.
این تحقیق کمک بهتری به درک روابط اجتماعی کودکان کرده و موجب درک بهتر مشکلات و ناهنجاری‌ها در این زمینه همچون اوتیسم خواهد شد.
محقق دیگر این تحقیق اظهارکرد: البته روشن است که صدای مادر تنها منبع آرامش در کودکان بوده اما هرگز نمی‌دانستیم صدای مادر نواحی زیادی را در مغز فعال می‌کند.
وی و همکارانش قصد دارند تحقیقات بیشتری در این زمینه برای کمک به کودکان اوتیسم انجام دهند.
نتایج این تحقیق در نشریه مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 278 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:05